KALIKKAKASA-KIRJOITUSKILPAILU LAPSILLE JA NUORILLE RAUTALAMMILLA

Kalikkakasa-kirjoituskilpailun ensimmäinen juliste Kirjoituskilpailujen sarja aloitettiin runoilla syksyllä 2023

KALIKKAKASA

Kalikkakasa – kirjoituskilpailu lapsille ja nuorille Rautalammilla

Rautalammin kulttuuriseura järjesti kirjoitusinnostuksen lapsille ja nuorille Rautalammilla syksyn hämärissä. Kilpailuaika oli 10.10.2023-20.11.2023. Kilpailun sarjat olivat alle kouluikäiset, 1-2 lk, 3-4 lk, 5-6 lk, 7-9 lk ja lukio- ja keskiaste.

Kilpailuun saattoi osallistua neljällä eri tavalla: luokan yhteisellä runolla, kunkin oppilaan omalla runolla, kaverin kanssa kirjoitetulla runolla tai oppilaan yhdessä lähiaikuisen kanssa kirjoittamalla runolla.

Kalevalan päivän Runojuhlissa kirjaston Kivijalassa juhlittiin Kalikkakasa-kirjoituskilpailuun osallistuneita ja palkittiin voittajat. Juhlassa esiintyi Teatteri Lumon nuorten ryhmä Sorminukkebändillään ohjaajanaan Annukka Nurmi.

Kalikkakasa -runokilpailuun osallistui syksyllä 2023 49 osallistujaa. Yksittäisten runojen lisäksi kilpailussa oli mukana 12 luokkarunoa. Niistä palkitut runot valitsi lukijaraati, johon kuuluivat kulttuuri- ja viestintäkoordinaattori Tiina Laitinen, Rautalammin Kulttuuriseuran puheenjohtaja ja runolobbari Päivi Lehmusvuori sekä toimittaja, kirjoittajakouluttaja, tohtori Irene Pakkanen.

Voittajarunot voi lukea täältä

Kilpailu järjestetään kolmen vuoden rytmissä Runot 2023 – Sarjakuvat 2024 – Kertomukset 2025.

Runojuhlia vietettiin Kalevalan päivänä 28.2.2024 Rautalammin kirjaston Kivijalassa