Runon ja laulun Rautalampi 2022

Juhlavuoden teemana oli metsäsuomalaisuus. 1500-1600-luvuilla Rautalammin vanhan hallintopitäjän alueelta muutti suuret määrät väkeä Keski-Skandinavian metsäisille seuduille. Metsäsuomalaisten keskuudessa säilyi vuosisatojen ajan sellaista tapa- ja kertomusperinnettä, joka oli Suomen puolelta jo kadonnut.

Runon ja laulun Rautalammissa nämä tarinat heräävät eloon ja kulttuuripitäjä kukoistukseensa!

OHJELMA:

TORSTAI 30.6.2022

Klo 13-16 Metsäsuomalaiset-näyttelyn avajaiset
Rautalammin museon tuottamassa näyttelyssä esitellään metsäsuomalaisten taustoja, kulttuuria ja elämää uusilla asuinalueilla. Näyttelyssä olevat savolaiseen kulttuuriperinteeseen liittyvät esineet ovat peräisin Rautalammin museon kokoelmista. Näyttely on esillä Rautalammin kirjaston alakerrassa 30.6.-11.9. Avajaisissa museon henkilökunta paikalla. Vapaa pääsy.

Klo 17-20 Metsäsuomalaisten mytologia -luento ja Sielu liekeissä -konsertti
Kansantaiteilija Eero Peltosen Metsäsuomalaisten mytologia -luento sekä mukaansatempaava Sielu liekeissä -runolaulukonsertti nautitaan historiallisessa miljöössä Korholan kartanossa. Välissä nautitaan kartanon pitopöydän antimista. Liput 60 € sis. ohjelman, alkumaljan, runsaan lähiruokapainotteisen pitopöydän ja kakkukahvit. Liput vain ennakkoon.

PERJANTAI 1.7.2022

Klo 15 Luentokonsertti Dan Anderssonin elämästä ja runoudesta
Emeritusprofessori Atte von Wright kertoo metsäsuomalaisen työläisrunoilijan Dan Anderssonin (1888-1920) elämästä ja muusikko Antti Raekallio esittää Anderssonin suomennettuja runoja.  Työppäri. Liput 15 €.

Klo 19 Finnforest Guerrillas
Folk-rock-trio soittaa vanhoja kalevalaisia lauluja ja omia kappaleitaan. Työppäri. Liput 20 €.

LAUANTAI 2.7.2022

Klo 10-12 Kesäasukastreffit Rautalammin torilla
Tarjolla on paikallisia tuotteita, tietoa kunnan tontti- ja asumismahdollisuuksista, tapahtumista, toimijoista ja yrityksistä sekä musiikkiesityksiä. järj. Rautalammin kunta sekä Rautalammin Vapaa-ajanasukastoimikunta VASTA.

14 -15.30 Anna Fältin laulutyöpaja

Rautalammin lukio. Liput 15 € (lippuja rajoitettu määrä).

Klo 19 Anna Fältin konsertti

Anna Fält on laulaja, joka keskittyy sekä kansansävelmien että omien sävellysten kautta ihmisäänen varioimiseen ja perinteen vaalimiseen. Rautalammin lukio. Liput 20 €.

SUNNUNTAI 3.7.2022

Klo 11 Kukkaiskirkko Rautalammin kirkossa

Klo 13 Kirkkokonsertti
Baritoni Petrus Marjasen ja pianisti Tanja Niirasen konsertissa kuullaan Vaughan Williamsin laulusarja Songs of travel – Vaelluslauluja sekä muuta matka-aiheista lied-musiikkia. Rautalammin kirkko. Käsiohjelma 20 €.

Klo 18 Anna WildRosen maailmat / Soiva taidenäyttely
Teatterin ja musiikin keinoin kerrottu runollinen, koskettava ja elämänmakuinen tarina rautalampilaisen Pirkko Toiviaisen tiestä taiteilijaksi sekä hänen erityislaatuisesta kuvataiteestaan. Seurala, Kerkonkoski. Liput 15 €. Lippuja voi varata suoraan taiteilijalta p. 040 5056176.

Kaikkiin tapahtumiin saa lippuja ennakkoon Arttelista (017 530 182, Kuopiontie 28, Rautalampi). Muuhun kuin torstai-illan ohjelmaan voi lippuja ostaa myös ovelta (HUOM! käteismaksu).

Kiitämme yhteistyökumppaneitamme:

Artteli Shop Oy, Rautalammin ev.lut. seurakunta, Rautalammin Osuuspankki, Savon Taimen Oy, Venekosken Voimalaitos ky, K-market Rautalampi, Latsinmäen Puutarha, Neste Rautalampi, Rakennusliike Miskala, Rautalammin Kiinteistökeskus, Ykköskoti Hermanninranta Oy, Ravintola Hetki,  Asamak, Sepon Kaluste, Peltolan Juustola/Milk In Oy, Lions Club Rautalampi, Rautalammin apteekki, Rautalampilehti, Rautalammin kunta